Nadchodzące zmiany w prawie budowlanym

- rolnictwa,
- prawa budowlanego,
- ochrony środowiska,
- zagospodarowania przestrzennego,
- wymiaru sprawiedliwości.
Zmiany mają zacząć wchodzić stopniowo w życie już od 1 stycznia 2018 roku. Ze względu na ogrom ich zmian, mają one następować etapami. Ma to pozwolić wszystkim się do nich przygotować. Rząd ma bardzo ambitne plany związane z projektem, jego efektem ma być:
- przywrócenie i utrwalenie ładu przestrzennego,
- usprawnienie procesu inwestycyjno-budowlanego ,
- zagwarantowanie sprawnej i terminowej realizacji inwestycji celu publicznego.
Dokładna data wprowadzenia Kodeksu Urbanistyczno-budowlanego nie jest wciąż znana ze względu na złożoność materii. Aktualnie toczą się konsultacje dotyczące aktów powiązanych z Kodeksem Urbanistyczno-budowlanym np.:
- ustawy o architektach, inżynierach budownictwa oraz urbanistach,
- ustawy o organach administracji inwestycyjnej i nadzoru budowlanego.
Minimum formalności
Zgodnie z zapowiedziami twórcy projektu chcą ograniczyć biurokrację do minimum. Najdosadniejszym przykładem jest zrealizowanie obietnicy dotyczącej skrócenia oraz ułatwienia przepisów dotyczących procesu inwestycyjnego. W przypadku budowy prostych obiektów nie będzie trzeba starać się o pozwolenie na budowę lub zgłoszenie.
Kategoryzacja inwestycji
Każda z inwestycji zgodnie z obietnicami zostanie przyporządkowana do jednej z sześciu kategorii. Kategoryzacja inwestycji będzie się odbywać w oparciu o:
- analizę stopnia skomplikowania,
- wpływ na otaczającą przestrzeń,
- sąsiedztwo,
- środowisko.
Przebieg inwestycji
Gminy otrzymają od ustawodawcy przesłanki, na podstawie których będą musiały zając się wyznaczaniem terenów dla inwestycji budowlanych. Ma to zakończyć sytuację różnorodnych interpretacji przepisów przez gminy, która prowadziła do nierównego traktowania inwestorów.
Cel publiczny
Organy przy ocenie danego projektu będą musiały wziąć pod uwagę tzw. cel publiczny, jakim jest np. przekształcenia nieużytków, które mogą przynieść określone profity. Również bardzo istotnym będzie, jak bardzo dana inwestycja jest zgrana z jej otoczeniem.
Z drugiej strony, jeśli dana inwestycja spotka się z bardzo silnym sprzeciwem lokalnej społeczności, może to nawet spowodować wydanie negatywnej decyzji przez organ administracji.
Budowa domów jednorodzinnych
Ponadto projekt ustawy zakłada uproszczenie procedur dla domów jednorodzinnych, których powierzchnia nie przekracza 250 m2. Większość domów w Polsce nie przekracza tej powierzchni, a więc doprowadzi to do przyśpieszenia procedur.
Również w przypadku, gdy dom jednorodzinny będzie graniczył z lasem, inwestor nie będzie się musiał martwić, czy w jego okolicy powstanie osiedle, nieważne na podstawie jakiego aktu prawnego. Sąsiedztwo stanie się teraz stroną w postępowaniu, gdy niedaleko ich domów będą budowane większe inwestycje.
Zmiany w ustawach powiązanych

Państwo chce mieć większą kontrolę nad samorządami, które wydają akty prawne związane z zagospodarowaniem przestrzennym. Centralizacja będzie miała za zadanie prowadzić nadzór nad nieuczciwymi praktykami w tej dziedzinie, które skutkują nieprzemyślaną rozbudową miast.
Nowa ustawa ma również wprowadzić nowy standard działania wykonawców inwestycji publicznych do stosowania technologi BIM. Narzędzie ma posłużyć do modelowania projektów związanych z architektoniką w modelu 3D. Pozwala ono np.:
- stworzyć wiele zmodyfikowanych wariantów tego samego projektu, co będzie przydatne w negocjacji z potencjalnym inwestorem,
- bardzo łatwo ocenić koszty związane z inwestycją ,
- stworzyć wszelką dokumentacją projektową,
- ograniczyć powstawanie błędów, które mogą powstać przy tworzeniu projektu,
- na łatwość wprowadzenia poprawek, która jest dostosowywana do użytkownika,
- na skrócenie czasu pracy oraz zmniejszenie kosztów wykonawcy.
- dróg,
- kolei,
- sieci energetycznych.
Tak radykalne zmiany są konsekwencją raportu Najwyższej Izby Kontroli, która stwierdziła o tragicznym stanie Powiatowych Inspektoratów Nadzoru Budowlanego. Największym problemem, który został podjęty przez NIK, była zależność wobec starostów, która prowadziła do korupcji. 377 organów ma być zastąpionych przez ok. setkę nowych organów, co zdaniem ustawodawcy usprawni ich działanie.
Nowa ustawa ma również otworzyć nowe możliwości w zakresie dofinansowania pracowników, którzy mieliby pracować jako Inspektorzy Nadzoru Budowlanego. Ma to doprowadzić do wzrostu płac, a co za tym idzie pozyskaniu nowych fachowców. Administracja publiczna ze względu na niskie płace, cierpi na znaczne niedobory kadrowe.
Zmiany również w przypadku tej ustawy mają być stopniowe ze względu na ich radykalizm. Pierwszym etapem ma być podporządkowanie Powiatowych Inspektoratów Nadzoru Budowlanego Głównemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego oraz właściwemu ministrowi. Rząd chce ułatwić urzędnikom odnalezienie się w nowej sytuacji, co zaowocuje odpowiednimi szkoleniami. Pierwsza część szkoleń odbędzie się jesienią 2017 roku, druga zaś po wprowadzeniu nowych przepisów w 2018 roku.
Komentarze
Prześlij komentarz