Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego
Obawiasz się, czy lekarze uznają Twoje ubezpieczenie zdrowotne za granicą? Sprawdź, jak uzyskać Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego.
Dzięki Europejskiej Karcie Ubezpieczenia Zdrowotnego możesz korzystać z usług NFZ na terenie krajów Unii Europejskiej oraz Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu. To, o czym musimy pamiętać, to to, iż nie każda usługa wykonywana za granicą jest bezpłatna. Dlatego trzeba się wpierw upewnić, czy mimo to lekarz nie wystawi nam rachunku.

Kto może otrzymać EKUZ
- osoba posiadająca ubezpieczenie w NFZ,
- osoby, które nie są ubezpieczone, ale mają prawo do korzystania z NFZ na podstawie przepisów prawa.
Wymagane dokumenty
- ksero legitymacji szkolnej lub studenckiej - jeśli legitymacja jest nieważna, trzeba dołączyć zaświadczenie z danej szkoły, bądź uczelni, aby potwierdzić informację. Takie zaświadczenie jest ważne maksymalnie przez 90 dni od daty wystawienia.
- dokument A1 z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych - dokument potwierdza, które państwo ma pokryć koszty leczenia.
- dokument U2 z Urzędu Pracy - w przypadku, gdy jesteś osobą bezrobotną, a w poszukiwaniu pracy wyjeżdżasz za granicę.
Dodatkowe Dokumenty potwierdzające ubezpieczenie
- ZUS RMUA - raport miesięczny dla ubezpieczonego z okresu składkowego,
- jeśli, prowadzisz pozarolniczą działalność gospodarczą - na przykład aktualne zaświadczenie z ZUS, które potwierdzi, że opłacasz składki,
- jeśli prowadzisz rolniczą działalność gospodarczą - aktualne zaświadczenie z KRUS,
- jesteś emerytem - legitymacja emerytalna, odcinek emerytury,
- jesteś rencistą - legitymacja rencisty, legitymacja rencisty(renta socjalna), decyzja o przyznaniu renty okresowej,
- jesteś osobą, która zawarła dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne - dowód wpłaty składek na ubezpieczenie zdrowotne do ZUS.
Sposoby odbioru karty EKUZ

- odbierasz kartę osobiście w oddziale NFZ, w którym składasz wniosek lub który wskażesz we wniosku,
- kartę odbiera za ciebie osoba, którą upoważnisz - pobierz wzór upoważnienia,
- kartę dostajesz pocztą - we wniosku należy wskazać adres, na który zostanie wysłana karta EKUZ.
Okres ważności EKUZ
- 5 lat w przypadku, gdy jesteś emerytem,
- 90 dni w przypadku korzystania z pomocy społecznej,
- do 12 miesięcy w przypadku, gdy opłacasz składki,
- 2 miesiące jeśli jesteś osobą bezrobotną.
Sposoby złożenia wniosku
- pierwszym sposobem, jest złożenie wniosku o wydanie EKUZ bezpośrednio do właściwego oddziału NFZ. Należy pamiętać, iż wniosek dla ważności wymaga własnoręcznego podpisu.
- kolejnym sposobem jest wysłanie wniosku o EKUZ pocztą elektroniczną. Należy zeskanować wniosek i zapisać go do formatu PDF i wysłać na adres właściwego oddziału NFZ w oczekiwaniu na odpowiedz,
- kolejną możliwością jest złożenie wniosku poprzez ePUAP lub certyfikatu kwalifikowanego. Pozwalają one potwierdzić tożsamość danej osoby,
- wniosek można również wysłać faksem, choć nie jest to zbytnio popularna forma.
ciekawy wpis
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy wpis. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuń